|
Foto
Sjra Vintcent
Gemeentehuis / Gemeentebestuur
De Maas-Buurtspoorweg (MBS) uit Gennep claimde vanaf 1923 actief te zijn op het traject Venlo-Steyl.
De Nederlandse Spoorwegen zag beide buslijnen van NEDAM een bedreiging. Toen de overheid vanaf 1926 met de wet Wet Openbare Vervoermiddelen" buslijnen koppelde aan vergunningen, om zo de wildgroei van busondernemingen te reguleren, probeerden zowel MBS als NS de vergunningen van NEDAM aan te vallen. Op de foto gaan de Noord-Limburgse burgemeesters vanaf de NEDAM garage in Roermond op weg naar Maastricht om tegen het sluiten van de buslijn aan de rechtse oever van de maas te protesteren. Zesde van rechts was is burgemeester Meuters uit Reuver. Per Koninklijk Besluit kreeg NEDAM op 18 mei 1929 toestemming om op beide trajecten te gaan rijden. NAO (Nedam's Autobus Onderneming) begon op 15 januari 1924 als Autogarage NEDAM (NEDerlandsch-AMerikaansche Im- en Export Maatschappij) met het exploiteren van twee busdiensten van Roermond naar Venlo, langs beide kanten van de Maas. Het ging om de lijnen Roermond-Swalmen-Reuver-Steyl-Tegelen-Venlo en Roermond-Horn-Kessel-Venlo. van l. naar r. 4. Th Aquarius, burgemeester van Haelen. 5. P. Coorens, burgemeester van Swalmen. 6. Willem Meuter, burgemeester van Beesel.
Blauwe klapper nr. 28
Roermond
10-2-1928
1928
Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal
27-8-2025 14:23:08
|