Omschrijving
Biejeingezeumerd 2012-1

Blz. 2 Van de redactie
Uit de vereniging:
Blz. 2 Dak boven ons hoofd
Blz. 3 Boeiende lezing over de Bokkenrijders op 26 april a.s.
Blz. 4 Presentatie ‘Zal ich dich ’ns get zègke’ op zaterdag 26 november 2011
Blz. 8 Excursie pannenfabriek Monier op 3 november 2011
Blz. 9 St. Elisabethshof in het Leudal
Blz. 10 Kerstwandeling 2011
Blz. 12 Lezing: Soldaten voor Napoleon op 31 januari j.l.
Blz. 13 Wie helpt met het opbouwen van een geluidsarchief?
Blz. 13 Jaarpro Meer ...
Tonen 1-5 van 32
Tekst
Inhoud Jaargang 5 - 2012 - 1
Blz. 2

Van de redactie

Uit de vereniging:
Blz. 2
Dak boven ons hoofd
Blz. 3
Boeiende lezing over de Bokkenrijders op 26 april a.s.
Blz. 4
Presentatie ‘Zal ich dich ’ns get zègke’ op zaterdag 26 november 2011
Blz. 8
Excursie pannenfabriek Monier op 3 november 2011
Blz. 9
St. Elisabethshof in het Leudal
Blz. 10
Kerstwandeling 2011
Blz. 12
Lezing: Soldaten voor Napoleon op 31 januari j.l.
Blz. 13
Wie helpt met het opbouwen van een geluidsarchief?
Blz. 13
Jaarprogramma Maas- en Swalmdal en MHVS 2012
Blz. 14
Wandelingen Swalmdalgidsen en kanotochten 2012
Blz. 14
Programma IVN De Steilrand 2012

Overige artikelen:
Blz. 14
Kroniek van Swalmen, oktober, november en december 2011
Blz. 16
Wandelnetwerk Knopen lopen in de gemeente Beesel
Blz. 16
Ommetje Natuurlijk Asselt
Blz. 19
Wilgeketjes
Blz. 20
Flora en fauna (22)
Blz. 22
Van hot nao haar door ‘t Zjwaams Waordebook (21)
Blz. 23
Het ontstaan van de Beeselse Harmonie
Blz. 27
Heijerkepelke
Blz. 28
Inleijing: euver Sjlechtermaan, Karel de Grote, Wodan en Noah ...(1)
Blz. 29
Euver Sjlechtermaan kóm ich neet oetvertèld
Blz. 32
Uit de oude doos

Foto’s aangeleverd door:
Hans Simons
Jos Killaars
Thei Derks
Bart Lintjens
Wiel Luys
Annie en Harry Cuypers
Archief Pierre Claessen
Pentekeningen Piet van Buggenum
Archief Wim Geraedts
Archief Johanna Cox-Geraedts

blz. 5-7, 10, 11, 14, 15, 19, 21, 21
blz. 8
blz. 12
blz. 15
blz. 16
blz. 17, 18
blz. 25, 26
blz. 27, 28
blz. 29
blz. 32

1

No. 1

Van de redactie
Voor de omslag van Biejeingezeumerd 2012
koos de redactie voor een viertal zichtbare
herinneringen aan menselijke activiteiten in
het verleden in ons werkgebied.
De prehistorische bronstijdgrafheuvel aan de
Kroppestraat in Swalmen maakt deel uit van
een groter complex van dergelijke heuvels in
de omgeving. Het zijn aarden wallichamen
waaronder zich een graf of urn bevond. De
heuvels werden in 1938 en 1969 aan uitgebreid archeologisch onderzoek onderworpen
en geschat op ± 3500 jaar oud.
Het zogenaamde Noormannenpoortje in het
kerkje van Asselt is een bij de restauratie
in 1917 dichtgemetselde oude toegang van
de kerk. Er is Romeins bouwmateriaal voor
gebruikt zoals dakpanfragmenten en ronde
rode terracotta tegels die deel uitmaakten

van de pilaartjes voor de vloerverwarming (hypocaustum).
De kronkelige muur van het oude kerkhof in BeeselOuddorp werd in 1697 geheel opnieuw opgebouwd
uit veldbrandsteen. Erbinnen bevond zich een 12e
eeuws kerkje dat eveneens aan vernieuwing toe
was. In 1740 al moest de muur gerestaureerd worden, omdat ze “op veul platsen om verre viel”. Op
de muur groeit de zeldzame gele helmbloem.
Het Grietjensgericht op de grens Beesel/Swalmen
aan de Prinsendijk is de oude gerechtsplaats van
de gemeente Beesel. Het rad dat hier in 2011 geplaatst is op een gerestaureerde grafheuvel is een
door scholieren van VMBO-Broekhin gemaakte replica van een rad dat hier gestaan heeft in 1662.
Op deze plek werd ± 360 jaar geleden het Beeselse
meisje Grietje Giesberts terechtgesteld.

Uit de vereniging:
Dak boven ons hoofd
beeld gebruik maken van een rollator of rolstoel.
Het parochiekantoor ligt aan de Pastoor Vranckenlaan 6 en is gemakkelijk te vinden. Tussen de achterkant van de Lambertuskerk en de zijkant van
het voormalig klooster ligt een steeg. Aan de Past.
Vranckenlaan staat bij de ingang van die steeg een
blauw straatnaambordje met Processiestraat en een
wit bord met Parochiekantoor. Na enkele meters
ligt aan de rechterhand de ingang. Het kan dus
niet missen. Het parochiekantoor beschikt over
een grote ruimte waar naast onze verenigingsavonden ook andere activiteiten gehouden kunnen worden. Veel glas zorgt voor openheid, contact met
de aangrenzende tuin en –ook niet te versmadeneen ruime mate aan lichtinval. Deze locatie heeft
voor ons echter ook een beperking. Omdat we geen
wanddecoraties kunnen ophangen of vitrines kunnen plaatsen, is het er moeilijk om ons eigen gezicht te laten zien. Wel hebben we een voorziening
kunnen treffen om onze boeken en documentatie
hier onder te brengen zodat die op de vaste verenigingsavond geraadpleegd kunnen worden.
U herinnert zich nog ons depot uit het Willem
Limburghuis? Dit bleek zo omvangrijk dat we het
slechts extern konden onderbrengen. Het grootste

Allereerst onze dank aan de redactie dat
men ons, na het verstrekken van de deadline, toch nog de gelegenheid heeft gegeven
om de leden het volgende onder de aandacht
te brengen.
Na een reeks van jaren heeft Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal de bovenverdieping van het pand Willem Limburg in Reuver
moeten verlaten. In ons vorige verenigingsblad waren we nog overtuigd dat we in een
korte tijd over een moderne, vervangende
verenigingsruimte zouden kunnen beschikken. De inkt was echter nog niet droog of
de ‘ja maars’ of de ‘zo hebben we het niet
bedoeld’ en de ‘dat hadden we niet gedacht’
dienden zich aan.
Om een lang verhaal kort te maken: we hebben nu een tijdelijk onderkomen gevonden
in het parochiekantoor van de St. Lambertusparochie te Reuver. Hiervoor zijn we het
kerkbestuur zeer erkentelijk. Midden in Reuver, goed bereikbaar, ook voor mensen die
wat minder goed ter been zijn en die bijvoor-

2

gedeelte bevindt zich in de kelder van VMBO Bisschoppelijk College Broekhin aan de Parklaan in
Reuver. Een ander deel van onze inventaris wordt
tijdelijk opgeslagen in een schuur (Heideheim) van
Twan Niessen, van een van onze leden. Vanaf deze
plaats hiervoor onze erkentelijkheid.

ook voor Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal
een passende verenigingsruimte.
Als deze regels worden geschreven is net het besluit genomen dat de Elfstedentocht niet doorgaat.
In Friesland klinkt dus geen: ‘’t Giet oan’. Voor ons
echter is nu het definitieve besluit genomen om te
verhuizen. We hebben lang in onzekerheid gezeten
maar nu kan, met een knipoog naar de Friezen,
eindelijk de verlossende uitspraak worden gedaan:
‘Veur gaon draan!’ Als dit verenigingsblad bij u in de
brievenbus zit, dan is de verhuizing in volle gang of
heeft juist plaats gevonden. Verdere berichtgeving
volgt, maar nu al zijn jullie van harte uitgenodigd
om het nieuwe verenigingslokaal te komen bekijken: op de vaste maandagavond of bij een andere
verenigingsactiviteit. Te denken valt bijvoorbeeld
aan de lezing over de Bokkenrijders op 26 april.
Het ging niet van een leien dakje maar geruststellend is de gedachte: Maas- en Swalmdal is weer onder dak! Nieuwsgierig? Kom eens kijken………

Kortom, alles is toch nog op zijn pootjes terecht
gekomen. Maas- en Swalmdal heeft weer een dak
boven het hoofd. Deze tijdelijke oplossing geeft ons
de tijd om in rust te kijken naar een lange termijnoplossing voor onze huisvesting. We richten ons
daarmee op Reuver omdat die plaats centraal in ons
werkgebied ligt. Komende tijd zullen we actief op
zoek gaan naar een permanent onderkomen. Als we
met een of meer andere verenigingen een plek kunnen vinden die daarvoor perspectief biedt dan zullen we dit heel serieus overwegen. Daarnaast heeft
ook de gemeente Beesel aangegeven actief met ons
te willen meedenken waar zich wellicht een mogelijkheid zou kunnen voordoen. Als ook jullie, de
leden dus, met ons willen meedenken, goed om je
heen kijken en luisteren in de samenleving, dan
kan het onderhand toch niet anders, of we vinden

Henri Smeets
namens het bestuur

Boeiende lezing over de Bokkenrijders op 26 april a.s.
De bokkenrijders spelen nog altijd een grote rol in de verbeelding van de mensen. Nog steeds
worden er verhalen verteld over Nolleke van Geleen, over Geerlingh met de dode hand, Schinderhannes, Jan de Lichte en de Bende van Baekeland. Maar
vooral over Joseph Kirchhoffs, de bekendste kapitein van
de bokkenrijders. Volgens sommige historici was hij de
grootste leider van de armen, die in opstand kwamen
tegen de rijken die hen onderdrukten. Tijdens zijn bewogen leven groeide de chirurgijn uit Kerkrade uit tot de
bekendste en meest gevreesde aanvoerder van de grootste bende van hongerlijders, struikrovers en rechteloze
mensen. Besmet als hij was door de boeken van Rousseau
en de andere schrijvers van de Verlichting, kwam hij op
voor de onderdrukte mensen en vormde hij een bijna
militair optredende bende. Helaas is hij met zijn mannen
te vroeg in de pan gehakt. Ze werden opgehangen, gevierendeeld, levend verbrand of stierven op het rad.
De bendes van de bokkenrijders ontstonden vooral door
de grote hongersnoden in de achttiende eeuw. Om sterk
te staan zouden ze een verbond met de duivel hebben
gesloten. In het volksgeloof werd de duivel vaak als een
bok met horens afgebeeld. Bij bijeenkomsten die de bokkenrijders ’s nachts hielden, zouden ze als zinnebeeld
van hun verbond met de duivel een beeldje van een bok

3

Datum: donderdag 26 april. Aanvang 20.00 uur.
Toegang voor leden gratis en aan niet-leden vragen we een bijdrage van 3 euro (inclusief koffie).
Door vooraf te reserveren bent u zeker van een
plaats. Want vol = vol.

op tafel hebben gezet. Het zou zijn gesmeed van
het goud van uit kerken geroofde kelken en monstransen. ’s Nachts zouden de bokkenrijders zich op
de rug van bokken door de lucht verplaatsen.
Waren het echte misdadigers? Iedereen die in de
gewelddadige achttiende eeuw niets had, werd voor
galg en rad geboren. Vooral hongerige mensen en
verschoppelingen eindigden hun leven aan de galgen die overal in Nederland, België en Duitsland
groeiden als strohalmen.

Bij de vorige lezing hebben we ruim veertig mensen
moeten teleurstellen omdat alle stoelen bezet waren. Dus wacht niet te lang!
Let op!
De lezing vindt plaats in het parochiekantoor te
Reuver. Hoe te vinden? Ga in Reuver naar de Pastoor Vranckenlaan, ga direct voorbij de kerk linksaf. Tussen de kerk en het voormalig klooster ligt
een goed verlichte steeg met de ingang naar ons
verenigingslokaal. Het gebouw is prima toegankelijk (ook voor rollators en rolstoelers). Voor info
en reserveringen: Henri Smeets 0475-502241 (na
18.00 uur) of via mail tot vier dagen vóór de lezing:
h_smeets@hotmail.com.

In zijn lezing vertelt Ton van Reen over de opkomst
en ondergang van de bendes, en over hun invloed
op het leven in de achttiende en de negentiende
eeuw. Om het verhaal aanschouwelijk te maken,
toont hij tijdens de lezing een veertigtal grote platen in kleur met afbeeldingen van de onderwerpen
waarover hij spreekt.
Kortom, het belooft weer een zeer boeiende avond
te worden.
De lezing wordt aangeboden door Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal in samenwerking met
de MHVS Swalmen.

Presentatie ‘Zal ich dich ‘ns get zègke’
van het Zjwaams zijn afgeleid. Hij filosofeert nog
bij uitdrukkingen als ‘mit losse henj fietse’ en de
uitdrukking ‘zoepe wiej ‘ne kaetellepper’ roept bij
hem herinneringen op aan zijn reizen naar India.
Omdat dat beroep hier is uitgestorven zullen we
in de toekomst misschien gaan zeggen ‘zoepe wiej
‘ne posbode of ‘ne kapper. Wat we ook echt moeten
lezen is ‘aafkloppe op óngevèrf hout’. Dan krijgen
de tafels ook weer rust, aldus Toine, die het woord
graag aan oud-streektaalfunctionaris Pierre Bakkes
wil geven.

Als zaterdag 26 november 2011 om 14.30
uur een veertigtal genodigden, waaronder
de familie Van Buggenum, voorzien is van
koffie en een stuk vlaai, opent MHVS-voorzitter Toine Wuts de bijeenkomst. Hij heeft
als voorzitter de eer om alweer de aftrap te
geven voor een heuglijk feit: de uitgave van
het Zjwaams gezèkdesbook. Het lijkt wel of
de geschreven wijsheid uit Boukoul moet
komen; in 2005 de uitgave van het Zjwaams
waordebook op initiatief van Henk Meuffels,
en vandaag dan een vergelijkbaar waardevol
document over de gezegdes, dat nu voor eeuwig is vastgelegd voor Swalmen, Boukoul en
Asselt. Deze keer is Harie van Buggenum de
initiator. Mocht Harie nog zijn twijfels hebben gehad of het boek wel op tijd klaar zou
zijn, kwaliteit heeft zijn tijd nodig, aldus
Toine. Hij heeft het boek al even in kunnen
kijken en gezien dat het een plezier is om
in dit boek te lezen. Je moet er wel diep bij
nadenken. Verder heeft hij geconstateerd dat
er veel Nederlandse spreekwoorden kennelijk

Omdat ook alle andere sprekers hun verhaal, vaak
doorspekt met uitdrukkingen, in het dialect houden, zullen verder in dit verslag de meest karakteristieke teksten letterlijk in het dialect worden
weergegeven. Met dank aan de sprekers die hun
teksten welwillend ter beschikking stelden.
Pierre houdt zijn verhaal op speciaal verzoek van
Harie, maar natuurlijk wel in het Mofers.
Dames en hieëre
Väöl miense meine det bekans alle spraekwäörd en

4

banaal, mer ‘t is ‘n väöl steviger opdrach es ‘Doot de
deur ‘ns toe!’
- Óm die taal baeter te kónne ónthaje. Pakkendje
taal vergitj me neet zoea gaw.
- Ómdet ‘n deil miense groeat plezeer draan höbbe
óm mit häör taal te spele. In spraekwäörd en oetdrökkinge zitj ‘t begin van dichte!!! Welk spel zitj
dan in spraekwäörd en oetdrökkinge?
- Riem op ’t inj. Mit meine besjeet d’r zich èns eine..
- Beginriem. Door waer en windj gaon.
- Sterke beeldjspraok. Ze euver de klote kriege.
- Midderiem. Nieks oppe röbbe höbbe.
En waat maak ‘t book van Harie zoea bezónjer? Harie is ‘ne echte kinner van ’t Zjwaams plat, mer ouch
van alderlei ómstenj wo-in ’t Zjwaams gebroek waert.
Hae is ‘ne gebaore vertèller, ‘ne óngerhajendje sjriever en emes dae de taal eigezinnig analyseert. Det
zuus se bieveurbeeldj in ‘Veur daag en dauw’. Hae
zitj taegeneuver dich ane taofel en maak dich op
allerlei aspecte vanne taal attent: of ’n oetdrökking
ech Zwaams is, in welke ómstenj ze gebroek wuurt,
of dao taengespraok in zitj en of dao homonymie
(geliekklinkend waord mit ’n aafwiekende beteikenis: geit-geit) in zitj.

oetdrökkinge specifiek veur éin plaats zeen. Det is
neet zoea. De meiste kómmen in e groeat gebied
veur. Dao zeen waal specifieke plaatselike spraekwäörd en oetdrökkinge. Meistal gaon die den euver
get waat op anger plaatse neet veurkump. Es se de
bestaondje waordebeuk mit spraekwäörd en oetdrökkinge bekieks, bliek det de meiste stökskes taal
dezelfdje zeen. Dao is döks get versjil in waordkeus. ’t Meiste versjil zitj inne klanke: die kómme
in Limburg per plaats dök op anger plaatse inne
wäörd veur. Of dao zeen bepaoldje versjiensele die
waal of neet veurkómme; b.v. mouillering (veurbeeld-veurbeeldj).
Spraekwäörd en oetdrökkinge zeen paeper en zaat van
eder taal.
Tale die neet of neet väöl
opgesjreve zeen of waere,
höbbe net zoea väöl spraekwäörd en oetdrökkinge es
tale die waal dök gesjreven
waere. Alle tale höbbe trouwens ‘nen tied gadj det ze
neet gesjreven wore.
Woróm höbbe tale dergelik
taaleige?
- Óm die taal baeter aan te
laote kómme bie de huuerder. Veurbeeldj: ‘t Is väöl spannendjer óm neet te
zègke ‘Ich höb versjrikkelike koppien’ meh ‘Ich höb
‘ne kop wie ‘nen tujerhamer’. Es se wits waat ‘nen
tujerhamer is, wits se dalik wie se dich veuls. Anger
veurbeeldj: ‘t is väöl verbeeldender’ es se zaes ‘Bös
se inne kèrk gebaore?’ es: ‘Doe lieëts altied de deure
achter dich aope’. Nag ein: ‘Plank in ‘t gaat!’ klink

Pierre Bakkes feliciteert tenslotte de vereniging en
Swalmen met zo’n schrijver en met deze uitgave.

Dan is het tijd voor het eerste muzikaal intermezzo
van ’t Truupke. Hun woordvoerder Ferdi Cabbolet
vertelt dat zij het verzoek om nog eens samen op te
treden na meer dan tien jaar van afwezigheid niet
zomaar naast zich neer konden leggen en voor deze
Boukoulse aangelegenheid de knómmele nag mer
‘ns biejein höbbe gegoodj. De köp zin verajerd, de

5

MediaViewer 2.6 - © 2012-2025 Collectiony BV