Heemkundevereniging krijgt smalspoorloc geschonken en draagt deze ook weer over

Op vrijdag 18 november is het bekende treintje met twee kipkarretjes van het terrein van Brickburgers B.V., waar het vanaf 1982 als eyecatcher heeft gestaan, verplaatst naar het terrein van de voormalige Greswarenfabriek ´Oppe Brik´ in Offenbeek.

De tuf van het merk Diema met kipkarretjes is door Wim en Ans Burgers (eigenaren van Brickburgers) geschonken aan de heemkundevereniging Maas en Swalmdal. In goed overleg is het object overgedragen aan de gemeente Beesel die het, naar wens van de schenkers, op het terrein bij het Grescollege een mooie plek heeft gegeven.
Tot de zestiger jaren van de twintigste eeuw reden zulke smalspoortreintjes bij iedere steenfabriek, ook in Offenbeek. Met zo’n treintje werd klei vanuit de groeven over de grens via een smalspoor, dat langs de Keulseweg liep, naar de kleiwarenfabrieken vervoerd. Een stukje Offenbeeks verleden is hiermee terug gebracht. Gezien de vele positieve reacties tijdens de plaatsing op de nieuwe locatie valt dit initiatief in goede aarde.

Diema locomotieven werden gebouwd door de Diepholzer Maschinenfabrik Fritz Schöttler GmbH te Diepholz (D). IVB (In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen) in Zwolle importeerde, verhuurde en verhandelde vele Diema smalspoor locs en ook smalspoor en kipkarren. Zo ook het exemplaar uit Reuver. De Diema locomotief met fabrieksnummer 1885 is overigens nooit hier gebruikt. De loc van het type DS30 met een spoorbreedte van 700 mm, een gewicht van 5000kg en uitgevoerd met een Deutz motor, werd op 3 maart 1956 via IVB nieuw geleverd aan de steenfabriek Fortmond in Olst & Wijhe. Naast de Diema’s 1653 en 1885 had steenfabriek Fortmond nog een derde onbekende Diema met een tweecilinder MWM motor. Nadat de steenfabriek in 1976 haar deuren sloot verhuisde deze Diema naar de steenfabriek Staartjeswaard in Beuningen. Daar deed hij enkele jaren dienst totdat hij in1982 door Wim Burgers is verworven en werd opgesteld in de showtuin van Brickburgers aan de Sint Jozefweg in Reuver-Offenbeek. De loc verhuisde dus nu voor de vierde keer naar een nieuwe locatie.

Meer lezen over de geschiedenis van de smalspoorlijnen in het werkgebied van de heemkundevereniging? Zie dan het artikel van Henk Kolkman in jaarboek Maas- en Swalmdal 23 (2003) o.d.t. ‘Smalspoor in het Maas- en Swalmdal’.

 

Begunstigers

Technologiesponsor