| ID | Onderwerp | Omschrijving | Adres | Plaats | Datum | Circa | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
13005
Kaart Reageer |
|
Vervoer overig | De COVAS liet aan de Maasweg een weegbrug aanleggen. Hier werden de suikerbieten gewogen voordat ze in het schip werden geladen. Reuver kende toen nog een uitgebreide Maaskade, waar schepen geladen en gelost konden worden. Ze werd aangelegd (uitgebreid) in 1928 evenals de Maasweg. Op de plaats van die weegbrug is nu nog een inham te zien. | Maasstraat 29 | Reuver | |||||
|
13004
Kaart Reageer |
|
Spoorwegen |
In de zestiger jaren werden de bieten per auto vervoerd naar het raccordement (spooraansluiting) van Laumans in de buurt van De Steenbok (nu Jalema). Hier werden ze overgeladen. Rechts op de rug gezien Sef Cremers, die namens de gemeente toezicht hield. De 2 kinderen zijn van stationschef Vogels. De inrichting is eigendom van COVAS-coöperatie van suikerbietentelers. |
Doctor Poelsstraat 1 | Offenbeek | 1965 | ||||
|
13003
Kaart Reageer |
|
Spoorwegen | In de vijftiger en zestiger jaren werden veel suikerbieten geteeld. Ze werden per schip of per spoor vervoerd. Aanvankelijk reden karren met suikerbieten naar het station. In de karren lag een net, waarop de bieten werden opgehoopt. Ten zuiden van het station was een soort takel, waarmee de netten met bieten overgebracht werden naar de spoorwagon. | Henri Hermansstraat | Offenbeek | |||||
|
13002
Kaart Reageer |
|
Spoorwegen | In 1983 worden de spoorbomen aan de Keulseweg, aan de Broeklaan en aan de Heerstraat vervangen door AHOB‘s (automatisering) en worden de wachthuisjes overbodig. | Julianastraat 21 | Reuver | 1983 | ||||
|
13001
Kaart Reageer |
|
Spoorwegen | De overwegwachter hoeft nu niet meer de bomen open te draaien. Ook staat hij nu beschut. Het is 1973 en links is men begonnen met de bouw van woningen in de Spoorkamp. | Rijksweg 15 | Reuver | 1973 | ||||